tisdag 25 augusti 2009

VM långdistans

Fortsättningen på talserien blev 4.a. Ännu en plats just utanför prispallen. Det kändes snöpligt på prispallen och nu två dygn senare är jag fortfarande ganska besviken. Men jag är ändå nöjd med mitt lopp, så först mera om det.

Jag startade med nr.1 på bröstet. Jag hade aksepterat utgånsläget och visste att detta lopp får jag göra helt själv utan att störas av andra. Påväg mot 2.a kontrollen såg jag en flock hjortar, lite speciellt i en VM final. Jag kom in i loppet bra och efter några km började det kännas riktigt bra. De första 45 min låg jag kring 10.e plats. Sen låg jag 5-6.e fram mot näst sista då jag gick förbi Tsvetkov. Efter en timme började jag känna av tröttheten, men orkade hålla upp farten. Före varvning, hade jag bara ett par 10-20 sekunders småmissar. Efter varvning kom min största miss. Jag var osäker, stannade ett par gånger och tappade nästan en minut till snabbaste. Sen kom ett par avstånd med uppför och kämpande i tät snårskog. Tuff avslutning där många tappade placeringar. Det är mitt bästa VM-långdistanslopp och det är jag nöjd med.

Daniel Hubmann var presis som ifjol överlägsen. Han leder från tredje kontrollen till mål. Thierry Gueorgiou är lika klar 2.a, 1.55 efter. På 3.e plats är Mikhail Mamleev, 4.08 efter Daniel. På den 10.e kontrollen, efter ca 40 minuters löpning, ligger Mikhail på 21.a plats, exakt 2 minuter efter mig. Då har han just hunnits ikapp av Daniel, som startade 4 minuter efter. Sen visar sträcktiderna att Mikhail stämplat mellan 1 och 10 sekunder efter Daniel på varje kontroll. På den 26.e kontrollen, efter 1.23, just före varvning, hade Mikhail passerat mig och var sen 1.17 före imål. Skulle han utan Daniels hjälp sprungit (och orienterat) lika fort den sista timmen?

Det finns en regel som säger att man ska orientera och springa självständigt och får inte ta hjälp av andra löpare. Därför lämnade Finland in en protest mot Mikhail. Protesten avslogs av juryn med rösterna 3 mot 2. Motiveringen var att de inte hade bevis för att Mikhail hade hjälp av Daniel... Och de brydde sig inte heller om att kolla GPS-trackingen.

Jag har ändå inget emot Mikhail. Det är en svår situation. Vad gör man när någon kommer ikapp, sen tar just de vägval man själv skulle ha tagit och inte heller springer från en..? Att det är en fördel att springa flera ihop är ju kännt. Och ofta har då alla parter ofrivillig hjälp av de andra. Det är flera tidigare som tagit VM-medaljer tack vare att de sprungit efter andra. Det har också lämnats protester förr och aldrig, vad jag vet, har de gått igenom.

Problemet är enligt mig IOF:s regler och speciellt startintervalet på 2 minuter. Skulle startintervallet ha varit 3 minuter, som det var ännu i Skottland 1999, så skulle det sett annorlunda ut. Å andra sidan skedde visst detsamma just i Skottlands VM, men 3 minuter är ändå bättre än 2. I VM i Finand övergick man till 2 minuter pga direktsändning i TV. Det har det mig veterligen inte varit på långdistansen sen dess. Gafflingsslingor som används har ju visat sig ha mycket liten effekt på klunglöpning. Däremot är det vanligen just på sådana slingor man ser och har nytta av andra löpare.

8 kommentarer:

  1. Medalj eller inte, det är otroligt bra prestation att springa långdistansfinal varje VM under så lång tidsperiod. De flesta vågar aldrig prova sina gränser, och 99% av de som försöker kommer aldrig upp till världselitnivå. Det är en av årets höjdpunkter att följa dina VM-lopp. Lycka till i Trondheim!

    SvaraRadera
  2. kommentarer via mammas öron25 augusti 2009 kl. 20:29

    Det är många som förundrat sig över din uthållighet o styrka, grattar till prestationen i långdist finalen!

    SvaraRadera
  3. Grattis till 4:de platsen! Gøtt kæmpat!

    SvaraRadera
  4. 2 minutter er for kort startinterval. 3 minutter og en udslagsgivende butterfly vil gøre en forskel!

    Tillykke med dit løb. Imponerende resultat gjort fra startnummer 1!!!

    SvaraRadera
  5. Grattis till ett imponerande lopp och till fjärde platsen. 4:e i VM är trots allt väldigt bra, men visst förstår jag också att du ändå är besviken. Du gav oss i alla fall en spännande eftermiddag framför datorn och jag är stolt över dig!

    SvaraRadera
  6. Ryssä on ryssä vaikka voissa paistaa...
    Imponerande lopp, håller du formen på samma nivå så kan du bli en dark horse i määnn of the year senare i höst.

    SvaraRadera
  7. Gratulerer med et fint løp! Synd at henging er akseptert. Lykke til i Trondheim. Kanskje jeg kommer og heier.

    SvaraRadera
  8. Veldig bra løpt Mats. Alle i Halden ønsker at du klarer en medalje. Lykke til med neste forsøk.

    SvaraRadera