onsdag 12 augusti 2009

Först ett sammandrag av träningsåret 2009 fram till VM

Vinterträning
Även detta år har jag haft min bas i Göteborg med mycke träning på Kamratgården och terrängern runt Delsjöarna. Men jag har också varit på många träningsläger. Jag inledde grundträningen i november med en veckas skidläger i Levi. Över julhelgen var vi i Tjeckien. Där blev det långa turer både på skidor och till fots i snön. I januari var vi två veckor med landslaget i Portugal. Några dagar i Evora och resten i Algarve.


Hemma blev det igen varierad träning med både orientering och skidåkning i Oslo, Halden och Landvetter. I månadskiftet februari-mars var vi med IFK till Italien och sprang Mediterranena Open Championship i Taranto. Fina tävlingar och bra träning. Dessutom blev jag Mediterranenan Champion och fick 800 Euro. Ok, pengarna har inte kommit ännu, men kanske nån gång ;)


Jag var sen hemma och vände en vecka och flög sen tillbaks till Italien. Denna gång var vi med landslaget i Gargano, en vacker halvö ut i Adriatiska havet med långa sandstränder och tekniskt krävande Foresta Umbra uppe mot 800möh. Fick mycke och bra träning, delvis tillsammans med Tjeckiska landslaget och Kalevan Rasti.


Vårsäsongen
Hemma igen och den nordiska tävlingssäsongen var igång. Stafetten i Spring Cup blev en triumf för IFK. En god laginsats bäddade för årets första stafettseger. Under påsk hade landslaget VM-läger i Ungern. Direkt helgen efter var det 10-mila i Skåne. IFK gjorde igen en stark laginsats och jag gick ut som andra på sista sträckan. Tyvärr var inte formen den bästa så jag tappade till 5.e plats.

Från mitten av maj tillbringade jag en månad i Finland. Först granskningstävlingar till Nordiska mästerskapen (NOM) i Karis och Sjundeå, sen några träningsdagar i Paimio och sen FM ultralång i Keuruu. Där tog jag guld! En vecka senare var det FM sprint i Karleby. Där blev det brons.

Helgen efter började NOM i Salo. Jag var i bra form och hade förhoppningar om topplaceringa. Men i låndistansen bommade jag två stora bommar och hamnade långt efter, 16.e plats. I stafetten däremot gjorde jag ett riktigt bra lopp och kom, trots lång gaffling, först på startsträckan. Jöjje och Tuoppi sprang sen också bra och vi fick brons. Medeldistansen och sprinten var också VC deltävlingar. På medeldistansen gjorde jag flera småbommar och blev 10.e. I sprinten samma sak, ett par småmissar och 18.e plats.


Efter NOM flyttade vi till St.Michel för Jukola. Där fortsatte vi IFKs goda stafettlöpning. Jag var dessutom i motsats till 10-mila i god form. Men jag gick ut i ett vakum på 4.e plats och kunde inte göra mycket åt lagen framför. 4.e är ändå en bra placering för oss.





Foto: Emanuel Winblad

Efter midsommarfirande i Göteborg var det dags för två följande VC tävlingar i samband med O-festivalen utanför Oslo. Medeldistans och långdistans med jaktstart. Jag löpte dåligt båda dagarna och fick placeringarna 38. och 27. Direkt efter körde vi till Tolga uppe i Österdalen, och när de andra från finska landslaget körde hemmåt fortsatte jag till Trondheim för några dagars träning med Tjeckiska landslaget. Jag fick en bra sista mängdperiod före VM. Det var varmt och skönt och det blev både tuffa O-träningar och långa lugna pass på fjället.


Fin-5 och O-ringen
För att kvalifisera mig till Finlands VM lag måste jag löpa VM-granskningarna som hölls i samband med FIN-5 i Tavastehus. Efter många dåliga lopp i VC var målet att hitta flytet igen. Derför tog jag det säkert och var lite för passiv på medeldistansen, blev 7.e. Sprinten stod jag över, eftersom sprinten inte intresserar i VM heller. Däremot löp jag en kortdistans, som var granskning både til medel och sprint. Den vann jag. På långdistansen öppnade jag dåligt och Topi var ikapp mig innan jag hann få in fart och flyt. Resten gick bra, Topi vann och jag var 3.e.


Efter långdistansen for jag till Olli i Åbo på massage, och sen vidare till O-ringen i Eksjö. O-ringen lockade i år med stora prispengar till de bästa i elitklaserna. Både det och bra träning inför VM gjorde att jag ställde upp. Första etappen var 18km med genensam start. På de inledande slingorna gjorde jag ett par småbomar och var en bit efter ut på den gemensamma avslutningen. Det gick sen bra, men jag tröttnade ordentligt på de sista kilometrarna och fick aldrig häng på tätklungan. Andra dagen var också långdistans. Jag löpte OK, men kände nog att den bästa farten saknades. Var 4.e, 4min efter Martin. Tredje dagen var det sprint inne i Eksjö. Benen kändes igen överraskande pigga och orienteringen flöt på bra. Jag var riktigt nöjd ända till utstämpling, då jag fick beskedet DISK. Jag hade stämplat på damkontrollen på 10.e. Lätt hänt i sprint, men surt och onödigt på ett 5-dagars. Jag borde ha tagit mig tid att kolla koderna. Så där tog mitt O-ringen slut. Visserligen sprang jag medeldistansen efter vilodagen, men bara som träning. Jag var nog ganska sliten efter VM-granskningarna och de tävlingar jag spran i Eksjö, så kanske det var tur i oturen att jag inte ”behövde” springa den ganska tuffa jaktstarten.

Några dagars vila och sen bar det av till Ungern för de sista förberedelserna med landslaget till VM. Jag koncentrerade mig på några hårda orienteringsträningar och sprang resten lugnt. Vi fick några bra träningar och den sista informationen om hur terräng och vegetation kommer att bli på VM. Istället för att resa hem för 10 dagar hyrde jag och Venda en bil och körde till Slovakien för uppladdning och avkoppling i Slovakian Paradise, i Low Tatras och i High Tatras.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar