onsdag 16 juni 2010

Nordic Orienteering Tour och Jukola

I morgon fortsätter VC med Nordic Orienteering Tour (NORT). Det är en serie med tre tävlingar i Finland, Sverige och Norge. Första tävlingen går i Tusby i morgon. Det är en kombinerad medeldistans och sprint, där man först springer medeldistansdelen och byter sen karta och fortsätter med sprint.

Andra tävlingen går på tisdag i Stockholm. Det är en sprint med kval, kvarts-, semi- och final enligt skidåkningens modell. Semifinalerna och finalerna går i gamla stan, med 6 löpare i varje hit och samma bana för alla.

Finalen går följande lördag i Gjövik i Norge. Det är en förlängd medeldistans med jaktstart.

Efter EM funderade jag på om jag skulle skippa hela NORT och bara träna, men beslutade att ta veckan som tävlingsträning, koncentrera mig på prestationerna och inte bry mig så mycket om resultaten. (det borde man ju alltid gjöra när man löper :)

Jo, EM førresten, jag kom aldrig med någon sammanfattning och analys... Blev ju 23.e också på långdistansen efter ett stort parallellfel i början och ett par mindre bommar. Inte den bästa motivationen att ta ut sig sen, så jag "bara sprang gjenom". Blev ändå (tyvärr) bästa finska herrlöpare... Placeringsserien i EM blev 23. (sprint), 9. (stafett), 37. (medel), 23. (lång). Mitt sämsta EM någonsin. Kan vara mitt sämsta mästerskap (NOM-05 var i paritet). Men jag kommer igen.

Mellan NORT tävlingarna i Finland och Sverige går Jukola i Kytäjä. Det pratas om tuff terräng. Ska bli GØY!

1 kommentar:

  1. Grattis! onnittelut! hur gick se på norska.. segein e våår =) O inga spöken syndes i Kytäjä skogar?

    SvaraRadera